Vi hjälper dig hela vägen till körkortet

Viskan Trafikskola hjälper dig hela vägen till körkortet och anpassar utbildningen efter dig.

Om du har möjlighet att även köra privat så är det bara en fördel. Den privata övningskörningen ger dig mängdträning och en ökad trafikvana samt inte minst ett billigare körkort!

Viskan Trafikskola är medlem i Sveriges Trafikutbildares Riksförbund (STR), vilket står som garant för kvalitet och att vi följer de riktlinjer och värderingar som STR beslutat ska gälla.

Ordna körkortstillståndet först

Innan du börjar övningsköra måste du ordna med ett körkortstillstånd.

Ansökan kan numera enkelt göras via Transportstyrelsens E-tjänst. Där fyller du i alla uppgifter och lämnar en hälsodeklaration.

Transsportstyrelsens E-tjänst för körkortstillstånd

När du fyllt i uppgifterna ska du komplettera din ansökan med ett synintyg. Det kan göras hos de flesta optiker och kostar runt 150 kr.

Gå introduktionsutbildningen

Om du ska övningsköra privat behöver du och din handledare först gå en introduktionsutbildning.

Utbildningen går igenom de grundläggande momenten i körkortsutbildningen och ger många bra tips kring hur man planerar övningskörningen och gör den trafiksäker.
Utbildningen omfattar 2 x 90 min med en mellanliggande paus på 20 minuter.

Kursen hålls i vår fräscha teorilokal på Fabriksgatan 11 i Borås och kostnaden är 550 kr/person. I priset ingår introduktionsutbildning, allt studiematerial och kaffe/te och fralla.

Kommande introduktionsutbildningar:
Söndag 5 maj 16:00-19:20
Söndag 26 maj 16:00-19:20
Söndag 2 juni 16:00-19:20

Boka din tid direkt i vår e-handel eller ring oss.

Boka körlektioner

Ring oss eller fyll i kontaktformuläret så lägger vi upp dig som kund i trafikskolan och du kan börja boka din körlektioner.

Körlektionerna bokar du sedan enkelt via stroptima.se (Elevcentralen) eller appen Körkortsboken.

Hos oss kör du i fräscha Volkswagen T-Roc eller Volkswagen Taigo.

Vi lär ut för både manuellt och automatkörkort. Vilket som passar dig bäst väljer du själv. Våra trafiklärare är licensierade och följer en gemensam väl utprovad utbildningsplan.

Läs teori och gör övningar

Teorin läser du smidigt digitalt via Körkortsboken. Där kan du plugga, göra övningar och tester. Sedan kompletterar du med teorilektioner på trafikskolan.

Genom att ligga i fas med teorin får du kunskaperna för att på bästa sätt tillgodogöra dig den praktiska körutbildningen som går fortare.

Våra lärare stämmer av och stöttar dig med vad du ska läsa mellan tillfällena.

Ett bra komplement till studier på egen hand är att gå på våra teorilektioner. Vi har tre fristående lektioner på olika teman och du bokar dessa styckvis.

Boka dina lektioner direkt i vår e-handel eller ring oss.

Riskettan och risktvåan

Innan körkortsprovet måste du ha tagit de två obligatoriska riskutbildningarna. Bakgrunden är Nollvisionen som tar sikte på att inga ska dö eller skadas svårt i trafiken.

Riskettan är den teoretiska delen av riskutbildningen. Här lär du dig om hur alkohol, droger, trötthet och andra risker påverkar körningen. Det behövs inga förkunskaper eller förberedelser inför utbildningen.

Boka riskettan direkt i vår e-handel eller ring oss.

Risktvåan eller halkbanan är den praktiska delen av riskutbildningen. Här lär du dig att behärska bilen under svåra vägförhållanden och att göra undanmanöver. När du och din trafiklärare tycker att det är dags bokar vi en tid.

Körkortsutbildning med duktiga trafiklärare

Viskan Trafikskola

Kom igång med ditt körkort!